Banky přidusily Ježíška

Ačkoli banky v reklamních kampaních před Vánocemi chrlily nabídky na výhodné spotřebitelské úvěry, realita na přepážkách byla jiná. Banky i splátkové společnosti si velice pozorně každého potenciálního dlužníka proklepávaly. „V průměru jsme museli odmítat až polovinu žádostí o půjčku kvůli nedostatečné bonitě klienta (schopnosti splácet, pozn. red.),“ říká Ondřej Holoubek, mluvčí společnosti Provident Financial, která patří mezi největší splátkové firmy na českém trhu.
 
Lidé si rozhodně nechodili pro půjčky více než v roce 2011 ani k přepážkám bank. „Můžeme pouze uvést, že množství odmítnutých žádostí se oproti minulým rokům významně nezměnilo,“ říká Jan Holika z České spořitelny. Nechtěl však už upřesnit, kolik si lidé celkově před Vánocemi půjčili.
 
O tom, že jsou splátkové společnosti i banky opatrnější než v minulých letech a bojí se více o půjčené peníze, svědčí statistiky počtu dotazů do Bankovního a Nebankovního registru klientských informací (BRKI a NRKI). Tam se ptají, jak lidé spláceli předchozí úvěry, a podle toho klientům půjčují. Třeba množství dotazů do NRKI vzrostlo v roce 2012 o nebývalých 25 procent. „Za celý rok očekáváme okolo 383 tisíc dotazů,“ uvedl Jiří Rajl, výkonný ředitel společnosti LLCB - Leasing & Loan Credit Bureau, jež registr NRKI provozuje. V roce 2011 to přitom bylo jen 290 tisíc dotazů.
 
Více dotazů na finanční zdraví svých nových klientů podaly banky i do BRKI. Polevil však jejich „zájem“ o již prověřené dlužníky a celkový počet dotazů do tohoto registru o dvě procenta poklesl. Podle Zuzany Pečené ze společnosti CBCB, která registr spravuje, i přes pokles překročil počet dotazů bank dva miliony.
 
Banky však mají pro svůj strach o půjčené peníze pádné argumenty. Nový rok totiž pro českou ekonomiku nevěstí nic dobrého. Další desítky tisíc lidí ztratí práci a firmy prakticky nebudou zvyšovat platy. Řada klientů finančních společností by se tak mohla dostat do problémů se splácením svých úvěrů. Nižší ochota finančních institucí půjčovat a strach domácností utrácet přitom mohly výrazně ovlivnit tržby obchodníků. Ti se podle některých předvánočních průzkumů už tak neměli příliš na co těšit. Například ze studie auditorské společnosti Deloitte vyplynulo, že se Češi za Vánoce chystali utratit o šest procent méně peněz než v roce 2011.
 
Obchodníci se snažili do posledních chvil zachovat optimistický výraz a potvrzovali velký zájem o tradiční taháky, jako jsou hračky, kosmetika či mobilní telefony. „V posledních letech také pozorujeme rostoucí zájem o zboží z oddělení domácích potřeb, kde se lidé nejvíce zajímají o drobné domácí pomocníky,“ tvrdil jen několik dní před Štědrým dnem Jan William Dvořák, manažer společnosti Tesco.
 
Týden, 31. 12. 2012, Rubrika: Ekonomika, Strana: 56, Autor: Jiří Štefek, -hep